Move to Learn and Learn to Move

Move to Learn and Learn to Move


Alle kinderen hebben beweging en afwisseling nodig, zeker als ze heel jong zijn. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die zich druk gedragen, moeilijk langere tijd kunnen opletten en luisteren of juist veel te dromerig zijn. Zulk gedrag valt op op school in de kring, tijdens het stil werken of juist in de pauze. Dit kan ervoor zorgen dat het kind moeilijk tot zijn of haar recht komt op school, moeite heeft met de lesstof en de interactie met klasgenoten moeizaam verloopt.

 

Bij Move to Learn and Learn to Move (MLLM) geloven wij dat elk kind anders is en ook verschillende behoeftes en aansturing nodig heeft. Belangrijk daarbij is de ontwikkeling van de executieve functies. In de interventie MLLM werken wij door middel van sport en spel oefeningen aan de executieve functies van het kind.


 

Wat zijn executieve functies?
Executieve functies zijn de regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor onder andere het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Onderzoek heeft aangetoond dat de executieve functies van kinderen een belangrijke voorspeller zijn van schoolsucces.



Wie zijn wij?

MLLM is opgezet door Birgit Jaarsma (orthopedagoog) en Kasper Averink (ex-topsporter en gedragstrainer).  Birgit heeft al 14 jaar een eigen praktijk in Leiden en behandelt kinderen met uiteenlopende problematiek. Kasper is voormalig professioneel basketballer, heeft onder andere gespeeld in Slowakije, bij ZZ Leiden en in het 3x3 Nederlands basketbal team. Met dat laatste team zat hij in een voorbereidingstraject richting de Olympische Spelen in Tokio. Na zijn basketbal carrière is hij de pedagogische richting opgegaan en werd sport geen doel op zich meer, maar een middel om positieve verandering bij kinderen en jongeren teweeg te brengen.

Het doel van MLLM is kinderen door middel van sport laten werken aan de ontwikkeling van hun executieve functies. Daarnaast leren de kinderen samen spelen, verbeteren onder andere hun motorische vaardigheden en is het goed voor de gezondheid.



Wat en waar?

Wij bieden een programma van 8 weken aan waarbij we een uur per week samen komen voor de les. Voorafgaand aan de interventie vullen de kinderen een nulmeting in, na de laatste les een eindmeting. De lessen kunnen op locatie worden gegeven bij de desbetreffende school, of in de gymzaal in Leiden die hiervoor gebruikt wordt. De lessen worden in kleine groepen van 8-12 kinderen uitgevoerd. 



Voor wie?

De doelgroep van onze interventie zijn kinderen in de leeftijd 6 tot 12 jaar met ADHD, een vermoeden van ADHD of kinderen die om andere redenen druk en over bewegelijk zijn en zich moeilijk kunnen concentreren. Wij hebben voor deze doelgroep gekozen omdat van de stoornissen en diagnoses die verband houden met executieve functies en vaardigheden ADHD er het meeste uitspringt. De drie voornaamste kenmerken van aandachtsstoornissen zijn een gebrek aan aandacht, hyperactiviteit en impulsiviteit. Sommige kinderen hebben niet de overactieve versie van ADHD. Hun grootste problemen liggen bij focussen, de overgang van de ene activiteit of denkrichting naar de andere en het vasthouden van aandacht. 


Interesse?

Voor meer informatie over de kosten, achtergrond van de interventie en hoe deze bij jou op school uitgevoerd kan worden, vul onderstaand formulier in en wij komen zo snel mogelijk bij je terug!

Leuk dat je geïnteresseerd bent, laten we een afspraak plannen!


Vul hieronder je gegevens in en wij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen.